Monday 21 September 2015

Kalau Rundingan Meja Bulat Bukan Setakat Muafakat Politik Kenapa Sebelum Ini Anwar Diam Dalam Isu DAP-PAS?


Saya ingin mengulas sedikit mengenai kenyataan Anwar Ibrahim. Semenjak kebelakangan ini isu-isu Anwar tidak lagi menjadi perhatian kepada rakyat, malah kepada ahli PKR sendiri. Berita mengenai Anwar semacam terpencil. Misal berita Anwar perlukan rawatan pembedahan tidak disarkan oleh Malaysiakini dan Malaysian Insider sebagai tajuk besar.

Anwar ada membuat kenyataan berkenaan Rundingan Meja Bulat. Saya pun telah mengulas sebelum ini pasal rundingan meja bulat (sila baca di sini).

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru parti pembangkang termasuk NGO supaya mengetepikan perbezaan bagi mewujudkan muafakat politik baru demi membawa perubahan kepada negara.

Menurutnya lagi, usaha rundingan meja bulat sebagai langkah untuk menyelamatkan Malaysia dengan menggembleng tenaga semua pihak yang komited kepada reformasi, keadilan dan kedaulatan undang-undang.

Katanya "Walau saya di penjara, saya tetap dapat merasai kerisauan dan kebimbangan rakyat terhadap isu ekonomi dan kejatuhan nilai mata wang ringgit, penggunaan retorik perkauman yang semakin meningkat dan skandal 1MDB yang tidak berkesudahan.

"Dalam keadaan genting ini, kita perlu mengetepikan perbezaan dan maju ke hadapan untuk membentuk alternatif yang berdaya maju, adil dan demokratik berbanding kerajaan sedia ada"



Saya terfikir, jika benar Anwar prihatin nasib rakyat, kepercayaan rakyat kepada Pakatan Rakyat sudah tentu Anwar tidak akan bersetuju dengan "Kajang Move".



Sampai sekarang saya masih tidak boleh menerima hanya kerana mahu menyelesaiakan krisis dalam PKR, Kajang Move diadakan. Rakyat dibohongi dengan pelbagai alasan kononnya UMNO @ BN akan menawan Selangor kerana kedudukan TS Khalid Ibrahim. Malah macam-macam perkara berkenaan TS Khalid Ibrahim telah diada-adakan sehingga akhirnya sekarang terbukti tidak benar sama sekali.

Rakyat tidak memaafkan perkara ini.

Saya juga tidak faham kenapa Anwar Ibrahim perlu menjadi Menteri Besar Selangor dalam projek Kajang move? Lagi saya tidak faham perkara di sorot kepada pengetahuan rakyat dengan pelbagai alasan, sedangkan semasa perjumpaan dengan PAS telah dijelaskan Anwar perlu menjadi Menteri Besar?

Sehingga terfikir dalam fikiran saya, adakah ini kerana harta kerajaan negeri Selangor yang begitu banyak sekali melebih 40 billion? (rizab sahaja 3.2 bliion. Tapi saya tak kisah rizab sebab itu bukan mudah nak dikeluarkan tapi saya sangat bimbang harta dalam bentuk GLC)

Saya juga melihat dan meneliti peranan Anwar Ibrahim dalam isu DAP-PAS bagi menyelamatkan Pakatan Rakyat. Jika benar Pakatan Rakyat penting untuk maufakat bagi menanggani kerisauan dan kebimbangan rakyat terhadap isu ekonomi, kehormonian dan hak bersuara sudah tentu Anwar tidak membiarkan DAP menyerang PAS setiap hari lebih dari sebulan sedangkan itu adalah rakan pakatan rakyat.







(sumber https://albangikuching.wordpress.com)


Terfikir saya di mana Anwar Ibrahim ketika DAP menyerang PAS dan mempelekehkan Presiden PAS? Adakah Anwar bersama dengan kumpulan GHB yang ingin menguasai PAS dalam Muktamar PAS ke-61?

Minta maaf jika saya kata sikap Anwar berubah selepas Perhimpunan BERSIH 4. Anwar mula sedar PKR perlukan PAS bukan GHB (AMANAH) yang didokong selama ini.

Apa yang boleh saya kata, Anwar sudah silap perhitungan. Persidangan meja bulat akan diadakan esok di Hotel Empire, Subang Jaya bermula jam 10 pagi. Sama-sama kita lihat politik cari makan dengan politik yang Islam ajar. Semoga ALlah kekal kita dengan perjuanganNya.


Nordin Bin Ali
nordinbinali@gmail.com
http://nordinali.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment