Sunday, 19 April 2015

DAP Memang Tak Boleh Perintah Selain P. Pinang, Tapi?


Timbalan Presidennya, Mohamad Sabu berkata, Pas tidak bimbang kerana DAP tidak boleh menang dan memerintah negeri lain selain Pulau Pinang.

“Kita (Pas) berupaya untuk menang sekurang-kurangnya 10 negeri jikalau PR dijaga sebaik mungkin dengan prinsip dan dasar tidak lari dari perjuangan asal.


“Kalau kita menang di Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor dan Melaka yang menjadi menteri besar ialah Pas. Kenapa kita perlu bimbang,” katanya ketika  merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Pas Kawasan Padang Terap kali ke-40 di Kompleks Pas Kawasan, Kampung Barokas, di sini semalam.

Rasa macam nak tanya, bagaimana dengan Sabah dan Sarawak?

Tapi itu bukan pokok yang saya nak bawa dalam tulisan ini. Yang saya nak persoalkan ialah memang DAP tak memerintah secara zahir tapi pada hakikatnya semuanya di kongkong oleh DAP, lihat bagaimana Presiden PAS dihentam kiri kanan kerana tak ikut telunjuknya.






Saya ambil contoh di Perak. Semasa BN @ UMNO memerintah, hanya satu sahaja exco bukan Islam. Tapi bila Pakatan Rakyat memerintah DAP dapat 6 exco, manakala PAS 2 dan keadilan 3. PAS Walaupun jadi Menteri Besar tapi sekadar pak angguk. PKR pun ada kouta bukan Islam.

Lihat Perjanjian Pangkor II yang telah bocor.

Antara isi kandungan ’Perjanjian Pangkor II’ yang ditandatangani Nga Kor Ming (Pengerusi DAP Perak) dengan Nizar Jamaluddin (PAS) ialah:

1) Nizar Jamaluddin sebagai MB Perak tidak boleh menyebut Perak akan menjalankan pemerintahan Islam.

2) Nizar Jamaluddin sebagai MB tidak boleh menyebut mana-mana terma yang berkaitan dengan PAS atau bahasa Arab seperti Hudud, Qisas dan lain-lain lagi.

3) Nizar Jamaluddin sebagai MB tidak boleh membuat keputusan sendiri sebagai kuasa MB sebaliknya semua perkara yang ingin dibuat perlu diperakukan oleh semua Exco Perak terlebih dahulu.

4) Pembahagian Exco yang diputuskan adalah 6 Exco DAP, 1 wakil Exco PAS (tolak MB) dan 3 wakil PKR. DAP juga menuntut wakil speaker DUN Perak dari wakil DAP.

Yang ini mungkin Mohamad Sabu tak sempat kaji.

5 comments:

  1. Org kapir nk besarkan kandang babi..xleh tegur...itu hak mereka...org kapir nk pakai nama allah....xleh tegur...itu hak mereka...org kafir nk buat pesta togok beer...xleh tegur....itu hak mereka...org kapir nk rasmi majlis separuh bogel..xleh tegur...itu hak mereka...siap pertahan lagi...tapi bila smpi hak org betuo2 nk islam? Aikkk...kene mintak izin org kafir plak??? So sape yg merendahkan islam...ulamak ke atau yg mengaku fofesional....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Tuan2 cuba fikir...perak tu sepatutnya diperintah oleh DAP kerana mereka majoriti di perak. Oleh kerana undang2 tubuh perak sudah termaktub hanya org melayu islam yg boleh jd MB.saudara ku tuan2 telah terperangkap dgn sindrom syok sendiri, PAS masuk bertanding utk PRU 2008 tanpa sedikit menyangka bhw perak boleh diperintah oleh PAS walaupun smmg kita tahu x mungkin dpt menawan perak memandangkan komposisi adun. Tapi dgn kehendak Allah ...pas yg minoriti berjaya mjadi MB. Tapi kalau tidak kerana dalang yg diketahui sudah pasti kerajaan perak menjadi model kedua kerajaan PR yg akan menang dgn bergaya selain selangor menjelang PRU 2013 yg lalu.
    Sebenarnye wahai tuan2, kita terlalai bhw rakyat samada yg melayu-islam dan yg bukan islam telah dipesongkan daripada ajaran Islam yg sebenar.
    Lihatlah situasi rakyat sekrg, Sekiranya seorg yg dilahirkan dlm Islam pun tidak berapa faham Islam secara menyeluruh, ini kan pula bukan islam
    Sebenarnya tuan2 kerajaan perak di bwh nizar sgt dipuji oleh golongan bukan dan islam di perak. Kesungguhan dato seri nizar menggunakan segala ruang yg ada sebagai mb utk mempromosi pemimpin pas sebgi terbuka utk semua selaras dgn moto PAS for All tiada tolok bandingnye.Disetiap pertemuan dgn rakyat dia berckp fsl Islam sama mcm Allahyarham TG Nik Aziz.
    Mari kita bandingkan dgn kedah.. Walaupun diterajui oleh seorg bertaraf ulamak almarhum Tan Seri Uztaz Azizan,dan PAS merupakan majoriti dlm PR. Tetapi TS Ustaz declared not to implement hudud kerana dia tahu apa dia fiqh Aulawiyatnya.
    Jadi tuan2 x pyhlah kita melabel mana2 golongan. Yang pastinya kita nak tumbangkan UMNO bukannya bergaduh sesama sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 ni bukan tulizan Zul Greenboc yg menyamar jadi anon... hehehehehe gurau je

      Delete
    2. Tapi kalau kita perati syarat2nya, terlampau ketat., malah boleh dikatakan hampir sama teruk dengan British, Belanda N Portugis, Jepun pun takda syarat2 mcm ni, takkan ni pun nak backup kot?

      1) Nizar Jamaluddin sebagai MB Perak tidak boleh menyebut Perak akan menjalankan pemerintahan Islam.

      2) Nizar Jamaluddin sebagai MB tidak boleh menyebut mana-mana terma yang berkaitan dengan PAS atau bahasa Arab seperti Hudud, Qisas dan lain-lain lagi.

      3) Nizar Jamaluddin sebagai MB tidak boleh membuat keputusan sendiri sebagai kuasa MB sebaliknya semua perkara yang ingin dibuat perlu diperakukan oleh semua Exco Perak terlebih dahulu.

      4) Pembahagian Exco yang diputuskan adalah 6 Exco DAP, 1 wakil Exco PAS (tolak MB) dan 3 wakil PKR. DAP juga menuntut wakil speaker DUN Perak dari wakil DAP.

      Delete